In het (kleuter)onderwijs is het belangrijk dat we altijd werken aan een positief zelfbeeld. Een kind dat een positief zelfbeeld heeft is weerbaar en het heeft vertrouwen in zijn eigen kunnen. Om dit te kunnen bewerkstelligen moeten we zorgen voor opdrachten die voor iedere individuele kleuter haalbaar zijn, zodat er succeservaringen kunnen worden opgedaan. Bewust creëer je in je lessen optimale kansen om aan de behoefte van eigenwaarde tegemoet te komen. Het zelfbewustzijn en het kleuterbrein moeten zich in de kleuterperiode nog volop ontwikkelen.

Om de eigenwaarde van een kind positief te beïnvloeden zijn complimenten en aanmoedigingen dus nodig, zodat ze met zelfvertrouwen nieuwe dingen willen leren. Met ondersteuning en aanmoedigingen krijgt het kind ook het vertrouwen om iets nieuws te kunnen en willen leren. Het gaat nieuwe uitdagingen aan en durft fouten te maken zonder zich meteen ‘slecht’ te voelen over zichzelf. Kinderen met zelfvertrouwen hebben een positief zelfbeeld. Ze denken positief over zichzelf en hun kwaliteiten. Ook kan een kind met zelfvertrouwen vaak beter omgaan met teleurstellingen en zit het over het algemeen lekker in z’n vel.

Behoefte aan eigenwaarde (competentiegevoel) hangt altijd samen met de ervaring van een kind dat hij de gewenste resultaten kan behalen en vertrouwen heeft in eigen kunnen. Logischerwijze is het belang van onderwijs op maat is hierbij zeer essentieel.